torsdag 3 maj 2007

Vad jag gör

Mina föräldrar och min yngste bror undrar ibland hur jag förtjänar mitt levebröd (min mellanbror vet bara alltför väl). Ett pretentiöst svar är väl att jag delar min tid mellan att utbilda framtidens företagsledare, utveckla ny kunskap om organisationer och stödja forskarstuderande och kollegor. Arbetstidsavtalet säger att jag ska tillbringa 340 timmar i en sal, 320 timmar med forskning, och resten med att förbereda mig inför och examinera undervisning, när jag inte är tjänstledig för att forska. En tidstudieman skulle väl svara att han lyssnar, pratar och trycker på tangenter i ungefär lika omfattning (fördelningen mellan lyssna och prata är kanske inte rättvist representerad i den formuleringen).

Men vad är ett uppriktigt svar? Jag vet inte. Jag undervisar en del - det påminner en hel del om, rättare sagt, det är att uppträda. Rätta tentor och adminstration är precis lika trist som det låter, och mestadels lika mekaniskt som att jobba på en monteringslina. Forskning liknar ingenting annat. Rent tidsmäsigt handlar det mest om att redigera texter, men det finns ett element där som är svårbeskrivbart kreativt. Det är väl så att mina föräldrar och min bror har rätt - det är svårt att fånga hur jag försörjer mig. Det konstigaste är att jag hittade ett jobb där jag får betalt för att läsa och skriva. Ibland undrar jag när de kommer för att få pengarna tillbaka.

Inga kommentarer: